V platném znění Zákona 254/2001 Sb. v § 38 odst (5) je stanoveno:
„(5) Zneškodňováním odpadních vod se pro účely tohoto zákona rozumí jejich vypouštění do vod povrchových nebo podzemních nebo akumulace s jejich následným odvozem na čistírnu odpadních vod podle odstavce 8. Kdo vypouští odpadní vody do vod povrchových nebo podzemních, je povinen zajišťovat jejich zneškodňování v souladu s podmínkami stanovenými v povolení k jejich vypouštění.
Při stanovování těchto podmínek je vodoprávní úřad povinen přihlížet k nejlepším dostupným technologiím v oblasti zneškodňování odpadních vod, kterými se rozumí nejúčinnější a nejpokročilejší stupeň vývoje použité technologie zneškodňování nebo čištění odpadních vod, vyvinuté v měřítku umožňujícím její zavedení za ekonomicky a technicky přijatelných podmínek a zároveň nejúčinnější pro ochranu vod. Kdo vypouští důlní vody do vod povrchových nebo podzemních podle zákona o ochraně a využití nerostného bohatství
1a), může tak činit pouze způsobem a za podmínek, které stanoví vodoprávní úřad.“
A dále pak v § 38 odst (9) je stanoveno:
(9) Při povolování vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo podzemních stanoví vodoprávní úřad nejvýše přípustné hodnoty množství a koncentrace vypouštěného znečištění (emisní limity) a objemu vypouštěných vod. Při povolování vypouštění odpadních vod do vod povrchových je vázán ukazateli vyjadřujícími stav vody ve vodním toku, normami environmentální kvality, ukazateli a hodnotami přípustného znečištění povrchových vod, ukazateli a nejvýše přípustnými hodnotami ukazatelů znečištění odpadních vod (emisní standardy) stanovenými nařízením vlády a náležitostmi a podmínkami povolení k vypouštění odpadních vod,
včetně specifikací nejlepších dostupných technologií v oblasti zneškodňování odpadních vod a podmínek jejich použití, které stanoví vláda nařízením a nejlepšími dostupnými technikami 59) v oblasti zneškodňování odpadních vod. Při povolování vypouštění odpadních vod do vod podzemních je vázán ukazateli vyjadřujícími stav podzemní vody v příslušném útvaru podzemní vody, ukazateli a hodnotami přípustného znečištění podzemních vod, ukazateli a přípustnými hodnotami znečištění odpadních vod a náležitostmi a podmínkami povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních, které stanoví vláda nařízením.
A dále pak v § 38 odst (11) je stanoveno:
(11) Vyžadují-li to cíle stanovené v příslušném plánu povodí nebo cíle ochrany vod či normy environmentální kvality stanovené přímo použitelným předpisem Evropské unie,
stanoví vodoprávní úřad v povolení přísnější emisní limity, než jsou emisní limity stanovené podle odstavce 9, popřípadě může stanovit další ukazatele a jejich emisní limity. Vodoprávním úřadem stanovené emisní limity nesmí být přísnější než hodnoty dosažitelné při použití nejlepších dostupných technik v oblasti zneškodňování odpadních vod 59). Uvedený postup platí obdobně pro případy stanovení ukazatelů znečištění a emisních standardů stanovených nařízením vlády podle § 31, 34 a 35.
Dále pak v Nařízení vlády č. 401/2015 Sb. kterou se provádí Zákon o vodách je
v § 2 Vymezení pojmů v odst (j) stanoveno: Pro účely tohoto nařízení se rozumí:
j) kombinovaným přístupem způsob stanovení emisních limitů při současném nepřekročení emisních standardů na základě ukazatelů vyjadřujících stav povrchové vody, norem environmentální kvality a požadavků na užívání vod podle přílohy č. 3 k tomuto nařízení a cílového stavu povrchových vod
s přihlédnutím ke specifikaci nejlepších dostupných technik ve výrobě 3) a nejlepších dostupných technologií 4),
A dále pak v § 5 odst (2) je stanoveno:
(2) Vodoprávní úřad stanoví v povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových emisní limity kombinovaným přístupem maximálně do výše emisních standardů uvedených v příloze č. 1 k tomuto nařízení. Vodoprávní úřad je zároveň vázán ukazateli vyjadřujícími stav povrchové vody, ukazateli a hodnotami přípustného znečištění povrchových vod, normami environmentální kvality uvedenými v přílohách č. 2 a 3 k tomuto nařízení a hodnocením výhledového stavu
8).
A dále pak v § 5 odst (4) je stanoveno:
(4) Emisní limity pro vypouštění městských odpadních vod podle odstavce 2 stanoví vodoprávní úřad tak, aby byly zohledněny hodnoty vypočtené kombinovaným přístupem, nejvýše však do hodnot, které jsou při použití čistícího zařízení využívajícího nejlepší dostupnou technologii 4) podle přílohy č. 7 k tomuto nařízení v místních přírodních a provozních podmínkách dosažitelné.
V příloze č.7 Jsou pak uvedeny Nejlepší dostupné technologie (BATy) v oblasti zneškodňování odpadních vod a podmínky jejich použití. (proměstské odpadní vody)
Zároveň platí pro tuto tabulku i poznámky uvedené k tabulkám 1a a 1b přílohy č. 1 k tomuto nařízení vlády.
Zejména pak:
* Neexistence konkrétního emisního standardu nevylučuje možnost stanovení emisního limitu pro daný ukazatel při postupu podle § 5 odst. 2 a 3.
A
2) Celkový dusík je ukazatel, který zahrnuje všechny formy dusíku.
Podstatné je, že tabulku nelze pouze mechanicky chápat jako tabulku číselných hodnot, ale je nutné pracovat i se slovním popisem jak je chápana technologie BAT pro danou velikostní kategorii.
Tedy konkrétně:
do 500 EO: Nízko až středně zatěžovaná aktivace nebo biofilmové reaktory
500 - 2000 EO: Nízko zatěžovaná aktivace se stabilní nitrifikací
500 - 2000 EO: Nízko zatěžovaná aktivace se stabilní nitrifikací a se simultánním srážením fosforu + mikrosíta či jiná filtrace
500 - 2000 EO: Nízko zatěžovaná aktivace s odstraňováním nutrientů +terciární stupeň včetně srážení fosforu eventuelně dávkování externího substrátu
500 - 2000 EO: Nízko zatěžovaná aktivace s odstraňováním nutrientů + terciární stupeň včetně srážení fosforu, dávkování externího substrátu
V Nařízení vlády je rovněž Tabulka 1c.: pro domovní ČOV do 50 EO.
Tabulka 1c: Minimální účinnost čištění pro kategorie výrobků označovaných CE v procentech
Domovní čistírna odpadních vod je certifikovaná podle nařízení Evropského parlamentu a Rady 305/2011 ze dne 9. března 2011, kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh a kterým se zrušuje směrnice Rady 89/106/EHS, a podle ČSN EN 12566-3+A2 Malé čistírny odpadních vod do 50 ekvivalentních obyvatel - Část 3: Balené a/nebo na místě montované domovní čistírny odpadních vod (dále jen „DČOV“).
Kategorie I - DČOV určené pro obvyklé vypouštění do vod povrchových. S DČOV kategorie I se uvažuje jako s obvyklým řešením pro většinu lokalit, ve kterých se využití DČOV předpokládá, a to zejména tam, kde se prokáže, že použitím zařízení této kategorie nebudou překročeny normy environmentálni kvality uvedené v příloze č. 3 k tomuto nařízení. Příslušným certifikátem dle ČSN EN 12566-3 je doložena požadovaná úroveň odstranění uhlíkatého znečištění.
Kategorie II - DČOV, u nichž je vyšší účinnost odstranění uhlíkatého znečištění a stabilní nitrifikace nutná vzhledem ke zvýšené ochraně povrchových vod, zejména tam, kde zvýšený obsah amoniaku může působit toxicky na vodní ekosystémy a tam, kde malá vodnost toku nezaručuje dosažení norem environmentálni kvality a požadavků na užívání vod uvedených v příloze č. 3 k tomuto nařízení. DČOV musí garantovat při navrhovaném zatížení dostatečné aerobní stáří kalu tj. větší objem aktivace ve srovnání s kategorií I nebo jiný konstrukční prvek zaručující zvýšení koncentrace vhodných mikroorganismů v systému např. nosič biomasy apod.
Kategorie III - DČOV, u nichž je vyšší účinnost nitrifikace, částečné odstraňování dusíku denitrifikací a odstranění fosforu nutné z důvodu vypouštění do vod povrchových s přísnějšími požadavky z důvodu užívání vod pro vodárenské účely apod. Jedná se nejčastěji o DČOV kategorie II, doplněné např. membránovou filtrací nebo jiným dalším stupněm čištění - chemickým srážením, filtrací (pískový filtr, zemní filtr), sorpcí apod. Tyto DČOV musí být vybaveny odděleným prostorem pro akumulaci kalu.
Jak je z výše uvedeného zřejmé, tak:
1) Při stanovení emisních limitů nelze stanovit přísnější limity než stanovené v příloze č. 7.
2) Je možno stanovit další ukazatele nad rámec ukazatelů uvedených v tabulkách v NV 401/2015 a to i pro ukazatele, kde pro ně není uvedena v tabulkách hodnota. Pokud se tak však VÚ rozhodne učinit, tak je zároveň vázán ustanovením § 38 odst (5) „Při stanovování těchto podmínek je vodoprávní úřad povinen přihlížet k nejlepším dostupným technologiím v oblasti zneškodňování odpadních vod, kterými se rozumí nejúčinnější a nejpokročilejší stupeň vývoje použité technologie zneškodňování nebo čištění odpadních vod, vyvinuté v měřítku umožňujícím její zavedení za ekonomicky a technicky přijatelných podmínek a zároveň nejúčinnější pro ochranu vod.“ Vodoprávní úřad tedy musí vzít potaz slovní popis v tabulce a být připraven a schopen své rozhodnutí obhájit a podložit výpočtem.
3) Konkrétně tedy např. u požadavku na odstranění celkového fosforu předpokládá NV ekonomicky a techniky přijatelné simultánní srážení fosforu až pro kategorii 2000 – 10 000 EO. Zároveň však v Tab. 1c je u kategorie III pro ČOV do 50 označené CE uvedeno, že se u nich předpokládá chemické srážení fosforu. Z těchto faktů je možné dovodit, že i pro ČOV této kategorie lze stanovit limity na odtoku a požadovat odstraňování fosforu.
4) Ale u požadavku na odstranění celkového dusíku (což je součet všech forem dusíku, včetně dusičnanového) předpokládá NV ekonomicky a techniky přijatelné odstraňování nutrientů, tedy i celkového dusíku a proto i dávkování externího substrátu až pro kategorii 10 001 – 100 000 EO. Zároveň v Tab. 1c je u kategorie III pro ČOV do 50 označené CE uvedeno, že se u nich předpokládá pouze částečné odstraňování dusíku denitrifikací. (Což je logické, protože nelze předpokládat, že na domovní ČOV bude instalováno externí dávkování substrátu, bez něhož nelze účinnost denitrifikace garantovat). Z těchto faktů je možné dovodit, že pro ČOV této kategorie nelze zodpovědně stanovit limity na odtoku a požadovat odstraňování dusičnanů, natož pak celkového dusíku.
Zde bych chtěl ještě konstatovat, že Povodí mají z principu náplně své činnosti v popisu práce chránit kvalitu vod a je tedy logické, že se snaží a budou snažit hnát požadavky na hranu a mnohdy až za hranu „ ekonomicky a technicky přijatelných podmínek a zároveň nejúčinnější pro ochranu vod“. Viděli jsme v posledních 5 – 10 letech spoustu stanovisek v tomto duchu. Zároveň je logické, že vodoprávní úřady se snaží najít konsenzus a shodu v rámci řízení mezi všemi účastníky i dotčenými orgány státní správy. Často pak mají tendenci sklouznout k nejjednodušší praxi, kdy se snaží ze 100% přijmout podmínky ze stanoviska Povodí. V posledních měsících jsme měli však možnost podílet se na řešení soudního sporu týkajícího se právě tohoto aspektu ( i když v opačném nastavení, kdy Vodoprávní úřad rozhodl v souladu s posouzením a požadavky Povodí, ale místní ochranné spolky se žalobou a soudem snažily zabránit vůbec stavbě ČOV. A existuje už judikatura, kde soudy, včetně nejyvššího správního soudu jako odvolacího rozhodly, že Vodoprávní úřad musí kombinovaný přístup provést a aplikovat sám a to včetně posouzení a výpočtů a případného obhájení si určení nových limitů a stanovení jejich výše. Stanovisko Povodí je pro něj jen podkladem a musí je samozřejmě vzít v potaz, ale nesmí se na něj pouze a prostě odvolat. Viz. Citace z rozsudku níže. Rozsudek přikládám celý jako přílohu tohoto shrnutí.
„8. Žalovaný si v průběhu odvolacího řízení vyžádal od Povodí Labe doplnění jeho stanoviska ze dne 19. 11. 2018, a současně s tím mu položil tři dotazy: 1) Zda v případě nevyhovující jakosti vody a minimálního průtoku v toku Černávky lze tento tok zatížit vypouštěním dalšího množství
odpadních vod; 2) zda vypouštění dalšího množství odpadních vod do Černávky nezabrání do
budoucna – i po realizaci opatření navržených v plánech povodí – zlepšení dobrého stavu daného
vodního útvaru; 3) zda je možné při použití kombinovaného přístupu hodnocení
vlivů navrhovaného vypouštění stanovit emisní limity v souladu s právními předpisy a zároveň na
úrovni, kterou Povodí Labe uvedlo ve svém stanovisku ze dne 19. 11. 2018……..“
„51. Právě v nekritickém odkazování na závěry stanovisek Povodí Labe soud spatřuje první zásadní nedostatek. Žalovaný zjevně vycházel z premisy, že nevyjádřil-li se správce vodního toku
k záměru týkajícího se tohoto toku negativně, pak je navrhované nakládání s vodami (vypouštění
odpadních vod) bez dalšího přípustné. Přitom však přehlíží, že žalobce v odvolání brojil
mj. právě proti tomu, že odpadní vody vypouštěné z ČOV Makro do toku Černávky mohou
zásadním způsobem ovlivnit jakost vod v tomto toku, čímž otevřel i právní otázku, zda emisní
limity vypouštěných odpadních vod a jejich objem byly v podmínkách prvostupňového
rozhodnutí nastaveny v souladu s požadavky právních předpisů.“
A v závěru poté rozhodnutí:
77. V dalším řízení si vodoprávní úřad předně dostatečně vyjasní, jaký je skutečný charakter výrobní činnosti emitující odpadní vody z areálu CTP-Park, přičemž nebude spoléhat toliko na prohlášení žadatele, že jedinou činností je samotný pronájem nemovitostí. V závislosti na tomto zjištění a příslušné klasifikaci dle CZ-NACE si následně vyjasní, jaké emisní standardy jsou vyžadovány pro odpadní vody pocházející z dané činnosti ve smyslu přílohy č. 1 vyhlášky č. 401/2015 Sb., a v závislosti na tom stanoví odpovídající emisní limity a objem vypouštěných odpadních vod. Přitom neopomene, že vodní tok Černávka, do něhož mají být odpadní vody vypouštěny, požívá právní status kaprové vody, a proto emisní limity do něj vypouštěných odpadních vod musejí být vypočteny též dle hodnot uvedených v tabulkách 1a až 1c přílohy č. 3 vyhlášky č. 401/2015 Sb. Dále vodoprávní úřad musí vzít v úvahu, že na ČOV Makro nemusejí natékat pouze odpadní vody směřované na obecní ČOV Kozomín, ale též odpadní vody z jiných zdrojů, zejména z dalších výrobních provozoven v areálu CTP-Park. Pro tento případ má v zásadě dvě možnosti: Buďto v povolení k nakládání s vodami stanoví striktní podmínku, že celkový objem vypouštěných odpadních vod nesmí být navyšován oproti stavu před faktickým zahájením provozu ČOV Makro (jedna možnost), nebo provede kvalifikovaný výpočet, jaké navýšení objemu vypouštěných odpadních vod je vodní tok Černávky schopen pojmout, a v závislosti na tom případně nastaví podmínku maximálního navýšení (druhá možnost). Tímto právním názorem je vodoprávní úřad vázán (§ 78 odst. 5 s. ř. s.).
Tedy shrnuto, soudy rozhodly, že Vodoprávní úřady nesmí nekriticky přijímat Stanoviska Povodí, ale mají samy kvalifikovaně posoudit kombinovaným přístupem, včetně výpočtu a posouzení, jaké limity stanoví. To platí samozřejmě o to více, pokud se jedná o limity nad rámec stanovených v tabulce BATů…
Pro konkrétní případy, kdy ve svém stanovisku požaduje Povodí více limitů a přísnější než je obvyklé, vidíme dle našeho názoru tři možnosti jak postupovat:
A) Držet se striktně pouze NV a BATů, což znamená v zásadě stanovit limity pouze v ukazatelích BSK5, NL a CHSK v souladu s přílohou č.7. To je postup nejjednodušší a dle mého názoru s nejméně riziky pro případná odvolání atd. Samozřejmě je tam riziko neshod s Povodím, ale to až případě odvolání a kde by muselo uvést a vyargumentovat všechny aspekty uvedené výše. V tomto bodě předpokládám, že VÚ obvykle nedostane a tedy nemá od Povodí dostatek podkladů a výpočtů, aby mohl podložit jiné limity.
B) Postupovat shodně jako v bodě A), ale do rozhodnutí uvést podmínku požadované limity nad rámec pouze sledovat a nikoliv limitovat. To je jakýsi optický kompromis, kdy jsou požadavky Povodí zohlednit částečně.
C) Udělat rozhodnutí ve smyslu, že stanoví navíc limity pro celkový fosfor, jelikož zde lze podložit, že to není v rozporu s BATy, viz. výše a limity nastavit o něco mírněji než pro kategorii 2000 až 10 000 EO, jelikož je logické, že požadavky by neměly být stejně přísné. Zde bychom navrhli alespoň o miligram mírnější hodnoty, tedy „p“ např. 3 mg/l a „m“ např. 6 mg/l. Správně by ale již stanovení těchto konkrétních čísel mělo být podloženo konkrétním výpočtem, jelikož stavebník by se mohl dožadovat vysvětlení, proč právě on musí chemicky fosfor srážet a tedy jeho bude stát provoz ekonomicky více, nežli např. sousední obec, která dle stejné legislativy třeba nemusí. Je zde tedy riziko nařčení z diskriminace. Co se dusíku týče, tak tam není opravdu čeho se při stanovení požadavku chytit a jak si ho obhájit. I pokud by Povodí doložilo výpočet, ze kterého vyplynou požadavky na konkrétní mg/l, tak toto je naprosto mimo rámec slovní definice BATů, tedy nejlepších dostupných technologií a při případném soudu a přezkoumání tento požadavek dle našeho názoru a zkušeností nemá šanci obstát.
D) Začít jednat s Povodím a chtít po nich, aby vám připravili odpovědi a argumentace na vypořádání se výpočtem se stanovením požadovaných nových parametrů a jejich „p“ a „m“ hodnot. A zadruhé vypořádání se obhájení těchto požadavků, že jsou v souladu s definicí BATů. Až VÚ obdrží tyto výpočty a argumentace, tak je musí prozkoumat, posoudit, propočítat, shledat je správnými a pak samostatně s jejich použitím rozhodnout. Nesmí je pouze nekriticky přejmout. Za rozhodnutí si ponese právní odpovědnost VÚ, nikoliv Povodí.
Další možnosti nás nenapadají.
V textu výzvy SFŽP se v části 2) odst. A) cituje z NV že „ČOV musejí zajišťovat vyšší účinnost nitrifikace a částečné odstraňování dusíku denitrifikací Požadavek na účinnost odstraňování fosforu (Pcelk) he nutné splnit pouze v případě, že je tak uvedeno ve stanovisku příslušného správce povodí. V takovém případě musí být ČOV vybavena technologií prochemické odstranění fosforu.“ Tedy i poskytovatel dotace MŽP předpokládá pouze případné řešení fosforu, nikoliv celkového dusíku.
Posledním faktorem, který je třeba v souvislosti se stanovováním limitů brát v potaz je to, že všechny tabulky a limity pro městské odpadní vody v NV 401/2015 Sb. jsou založeny na předpokladu, že do ČOV natékají odpadní vody z větších aglomerací, tedy obvykle i s podílem balastních a dešťových vod (i nové a tlakové kanalizace vykazují výkyvy při deštích atd.), tedy stále se pracuje s produkcí odpadních vod 150 L/os/den. Avšak u domovních ČOV se do ní žádné balastní vody nedostanou. Realita je pak taková, že jsou běžné produkce odpadních vod u rodinných domků mezi 80 – 120 L/os/den. Tedy koncentrace na nátoku do domovních ČOV jsou až o 30% vyšší než u naředěných komunálních vod. Logicky by tedy Vodoprávní úřad měl přihlédnout i k tomuto efektu a stanovovat o 30% mírnější koncentrace na odtoku jako emisní limity.